Logopeda szkolny
Agnieszka Mozgała, Emilia Skoneczna
Drodzy Rodzice!
Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym rytmie.
Dziecko, które idzie do pierwszej klasy powinno wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, mieć bogate słownictwo dotyczące jego życia, otoczenia, umieć budować poprawne pod względem gramatycznym i logicznym zdania.
Prawidłowa wymowa ma duże znaczenie dla powodzenia w nauce czytania i pisania. Bez względu na przyczynę wystąpienia zaburzeń mowy (wad wymowy) należy podjąć jak najwcześniej działania terapeutyczne.
Serdecznie zapraszam do współpracy, ponieważ skuteczność i powodzenie terapii zależy
w dużej mierze od Was Rodziców.
Godziny pracy - mgr Agnieszka Mozgała
Poniedziałek - 8.00 – 13.30
Wtorek - 8.00 - 13.30
Środa - 8.00 – 13.00
Czwartek - 8.00 – 13.00
Piątek 8.00 – 10.00 – Przedszkole w Ujeździe Górnym
Zapraszam do kontaktu: gabinet nr 16, I piętro.
Godziny pracy - mgr Emilia Skoneczna
Poniedziałek - 11.35 – 12.20
Wtorek - 12.30 - 13.15
Zapraszam do kontaktu: gabinet nr 18, I piętro.
Profilaktyka logopedyczna w przedszkolu w Udaninie i Ujeździe Górnym
Przedszkolaki biorą udział w zajęciach logopedycznych,
na których usprawniają motorykę narządów mowy.
„Gimnastyka buzi i języka”,
czyli zabawne sposoby na usprawnianie narządów mowy.
Jedną z częstych przyczyn powstawania wad wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym jest niedostateczna sprawność narządów artykulacyjnych, przede wszystkim języka, warg, policzków, żuchwy, podniebienia miękkiego oraz koordynacja tych ruchów z oddechem.
Dzieci, których narządy mowy nie są odpowiednio sprawne często zastępują głoski trudne do wymówienia łatwiejszymi, ponieważ nie potrafią wykonywać precyzyjnie pewnych ruchów artykulacyjnych, dających w efekcie głoskę.
Dlatego tak ważną rolę w procesie wspierania rozwoju mowy u dziecka oraz przy okazji korekcji zaburzeń mowy pełnią ćwiczenia artykulacyjne – gimnastyka buzi i języka.
Bardzo ważną rolę odgrywają również ćwiczenia oddechowe.
Ćwiczenia oddechowe
Celem ćwiczeń oddechowych jest usprawnianie aparatu oddechowego, utrwalenie prawidłowego toru oddechowego, zwiększenie pojemności płuc, różnicowanie fazy wdechu i wydechu, wydłużenie fazy wydechowej oraz działanie relaksujące i uspokajające.
Przykłady ćwiczeń oddechowych:
· Dmuchanie na płomień świecy.
· Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
· Chuchanie na zmarznięte ręce.
· Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych:
Ćwiczenia warg:
· Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
· Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
· Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
· Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
· Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.
Ćwiczenia języka:
· Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
· Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
· Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej. Kląskanie językiem.
· Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.
Ćwiczenia policzków:
· Nadymanie policzków – „ gruby miś”.
· Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”
· Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.
· Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.
Ćwiczmy z dziećmi codziennie do 15 minut. Warto!