Logopeda szkolny

Agnieszka Mozgała, Emilia Skoneczna

Drodzy Rodzice!

Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym rytmie.

Dziecko, które idzie do pierwszej klasy powinno wymawiać wszystkie głoski prawidłowo, mieć bogate słownictwo dotyczące jego życia, otoczenia, umieć budować poprawne pod względem gramatycznym i logicznym zdania.

Prawidłowa wymowa ma duże znaczenie dla powodzenia w nauce czytania i pisania. Bez względu na przyczynę wystąpienia zaburzeń mowy (wad wymowy) należy podjąć jak najwcześniej działania terapeutyczne.

Serdecznie zapraszam do współpracy, ponieważ skuteczność i powodzenie terapii zależy

w dużej mierze od Was Rodziców.


Godziny pracy - mgr Agnieszka Mozgała

Poniedziałek - 8.00 – 13.30

Wtorek - 8.00 - 13.30

Środa - 8.00 – 13.00

Czwartek 8.30 – 10.30 – Przedszkole w Ujeździe Górnym

Piątek - 8.00 – 13.00


Zapraszam do kontaktu: gabinet nr 16, I piętro.

Godziny pracy - mgr Emilia Skoneczna

Poniedziałek - 11.35 – 12.20

Wtorek - 12.30 - 13.15


Zapraszam do kontaktu: gabinet nr 18, I piętro.

Profilaktyka logopedyczna w przedszkolu w Udaninie i Ujeździe Górnym

Przedszkolaki w Ujeździe Górnym biorą udział w zajęciach logopedycznych,

na których usprawniają motorykę narządów mowy.


Gimnastyka buzi i języka”,

czyli zabawne sposoby na usprawnianie narządów mowy.

Jedną z częstych przyczyn powstawania wad wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym jest niedostateczna sprawność narządów artykulacyjnych, przede wszystkim języka, warg, policzków, żuchwy, podniebienia miękkiego oraz koordynacja tych ruchów z oddechem.

Dzieci, których narządy mowy nie są odpowiednio sprawne często zastępują głoski trudne do wymówienia łatwiejszymi, ponieważ nie potrafią wykonywać precyzyjnie pewnych ruchów artykulacyjnych, dających w efekcie głoskę.

Dlatego tak ważną rolę w procesie wspierania rozwoju mowy u dziecka oraz przy okazji korekcji zaburzeń mowy pełnią ćwiczenia artykulacyjne – gimnastyka buzi i języka.

Bardzo ważną rolę odgrywają również ćwiczenia oddechowe.

Ćwiczenia oddechowe

Celem ćwiczeń oddechowych jest usprawnianie aparatu oddechowego, utrwalenie prawidłowego toru oddechowego, zwiększenie pojemności płuc, różnicowanie fazy wdechu i wydechu, wydłużenie fazy wydechowej oraz działanie relaksujące i uspokajające.

Przykłady ćwiczeń oddechowych:

· Dmuchanie na płomień świecy.

· Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.

· Chuchanie na zmarznięte ręce.

· Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.


Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych:

Ćwiczenia warg:

· Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.

· Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.

· Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.

· Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.

· Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami.

Ćwiczenia języka:

· Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.

· Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.

· Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej. Kląskanie językiem.

· Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.

Ćwiczenia policzków:

· Nadymanie policzków – „ gruby miś”.

· Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”

· Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.

· Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

Ćwiczmy z dziećmi codziennie do 15 minut. Warto!